Maarit Rossi

A finn matematika-tanárnő, Maarit Rossi bekerült a legjobb 10 közé a Global Teacher Prize 2016 versenyében, ezt a díjat tartják a matematikatanárok Nobel-díjának. 

 

A világ 148 országából nyolcezer tanárt jelöltek a Varkey Alapítvány által alapított Global Teacher Prize 2016-ra, ebből az utolsó fordulóra tízen maradtak versenyben, köztük a finn Maarit Rossi. A díjat a Global Education and Skills Forumon adják át Dubaiban 2016 márciusában. A verseny díja egymillió dollár, amit ha elnyer Maarit Rossi, az oktatás fejlesztésére kívánja fordítani.

 

Az utolsó körre tízen maradtak a Global Teacher Prize 2016 versenyben

Az utolsó körre tízen maradtak a Global Teacher Prize 2016 versenyben

 

 A Pirkkalában élő, ma már nyugdíjas finn tanárnő óraadóként még visszajár régi munkahelyére a Sundsberg településen található Kartanonrannan iskolába.

 

Maarit Rossi bemutatkozó videója a Global Teacher Prize 2016 versenyben

 

„A jelöltség egyrészt az egész életem munkásságának szól, másrészt a finn matematikaoktatás elismerése is” – fejti ki Maarit Rossi, aki kilenc matematika tankönyv kidolgozásában és a matematika oktatását segítő kézikönyvek összeállításában is részt vett. Most az általa kidolgozott módszert fejleszti, amely a Path to Math, Út a matematikához nevet viseli.

 

„Olyan tanulási környezetet kell biztosítani a gyerekek számára, amelyben szívesen dolgoznak, ilyen a csoportos munka. Azért is fontos, hogy csoportokban dolgozzanak a gyerekek, mert a csapat mindig erősebb, mint az egyes tagok összessége. A gyerekek segítik és tanítják is egymást, emellett élményt ad a csapatmunka, ami tartósabb hatású, mint az egyéni tanulás. Fejleszti a kritikai gondolkodást és a matematikai nyelv használatát” – mesél munkájáról Maarit Rossi. Szívesen dolgoznak együtt a gyerekek a matematika órákon, és a csoportmunka során játékosan tanulnak, így például társasjátékokat, kártyát, kockákat is használnak.

 

Maarit Rossi

Maarit Rossi

 

Maarit Rossi tanítási módszer a matematika oktatását a gyakorlati élethez viszi közelebb. A gyerekek a való életből vett feladatokon dolgoznak. Ahelyett, hogy egyetlen feladattípust gyakorolnának egy órán, több témát nagyobb egységegekben dolgoznak föl, mint például éghajlat, bevásárlás, háztartás, táplálkozás vagy egészség, és ezen belül többféle matematikai feladattípus kerül elő. És ezeket a témákat más órákon is feldolgozzák ugyanebben az időben.

 

Kartanonrannan iskola

 

A játékos tanulás egyik formája, amikor a szabadban, az iskola játszóterén oldják meg a kapott feladatot, így például maguk terveznek egy társasjátékot. Az egyik változatban településük történetét dolgozzák föl történelem, matematika és a művészeti órákon, és nem csak órákon, hanem a szünetekben is ezzel a témával kapcsolatban játszanak.

 

Kartanonrannan iskola

 

Egy másik feladatban a mozambiki polgárháború menekültjeinek ellátását kellett csoportmunkában megszervezniük a diákoknak. A 1976–1994 között zajló mozambiki polgárháború során 1 millió ember menekült el a szomszédos Malawiba, ahol 145 faluban, 12 régióban éltek. A feladatot a Finn Vöröskereszt támogatásával kapták a gyerekek.

  

Forrás: Opetusalan Ammattijärjestö, Opettaja, Kartanonrannan KouluPath to Math